Hoe je dag afsluiten zodat je een goede nachtrust geniet?

Omdat een goede nachtrust superbelangrijk is geven we hier een aantal concrete tips

Een goede manier om je dag af te sluiten en je werk los te laten, is door een routine te creëren die je helpt te ontspannen en tot rust te komen. Weet dat het lichaam geheugen heeft en dat het vooral 'luistert' als je iets fysiek doet! Hier zijn enkele tips die kunnen helpen:

  1. Reflecteer op je dag: Neem een paar minuten de tijd om terug te kijken op je dag en te bedenken wat er goed ging en wat niet. Dit kan je helpen om inzicht te krijgen in je werk en jezelf, en je te concentreren op wat belangrijk is.

  2. Maak een to-do-lijst voor de volgende dag: Schrijf de taken die je de volgende dag moet uitvoeren op. Dit zal je helpen om je geest leeg te maken en te voorkomen dat je 's nachts ligt te piekeren over wat je de volgende dag moet doen. Mocht het je toch overkomen dat je 's nachts wakker schiet schrijf het op een stukje papier: je zal versteld van het effect.

  3. Doe een activiteit die je ontspant voor het slapen gaan: Neem een warm bad, lees een boek, luister naar rustgevende muziek, of doe wat yoga. Dit zal je helpen om te ontspannen en je geest tot rust te brengen.

  4. Vermijd stimulerende activiteiten: Probeer tv-kijken of het gebruik van elektronische apparaten te vermijden vlak voordat je gaat slapen. Het blauwe licht van deze apparaten stimuleren je hersenen en maken het moeilijker maken om in slaap te vallen.

  5. Schrijf je zorgen op: Als je nog steeds piekert over werk of andere zaken, schrijf ze dan op in een dagboek. Dit kan je helpen om je gedachten te ordenen en je geest tot rust te brengen.

Door een routine te creëren die je helpt te ontspannen en je geest tot rust te brengen, kun je je dag afsluiten en genieten van een goede nachtrust. Proberen? Nee, doen!