Wat als je té vriendelijk bent?
Over de ineffectiviteit van pleasergedrag

CORRECT COMMUNICEREN als ingenieur

Jessica is vooraan in de veertig en heeft last van hoofdpijn op het werk. Ze vermoedt dat het iets te maken heeft met hoe zijzelf in het werk staat. Haar baas kent onze werking en stuurt haar door. Wat volgt is een mooi proces van het ontdekken van een eigen blinde vlek en het effectief aan de slag gaan met nieuwe communicatievaardigheden. Hieronder deel ik met jullie hoe Jessica van die hoofdpijn verlost raakt.

Vriendelijk zijn als automatisme

Wat opvalt is dat Jessica bij elke zin glimlacht. Ze is bijzonder vriendelijk aan de buitenkant. Je voelt dat het een automatisme is. Sommige mensen kunnen niet anders dan heel vriendelijk zijn.
Ik merk het haar op en zij reageert als volgt: “Ja dat vind ik belangrijk: tegen iedereen vriendelijk zijn.” Ik vraag haar om een situatie te bedenken waarin het beter is niet vriendelijk te zijn. Ze kan er geen enkele bedenken. Zo gaat dat met blinde vlekken

Vriendelijk als automatisme

Kan je anders dan vriendelijk reageren?

“Hmm, soms, als een ander agressief is”, antwoordt Jessica.

“En hoe reageer je dan?”, vraag ik haar.

“Dat weet ik niet.”

Ik geef haar een onzachte tik tegen haar arm. Ze reageert niet echt op de tik.  Straf! 'Is het oké om dit experiment verder te zetten? Je mag je wel inleven alsof het geen experiment is maar een reële situatie. Ik geef een nog wat steviger duw, je kent dat wel, zo eentje waarvan je gaat waggelen. “Maar alé!” reageert ze. Eindelijk!

“Aha, een reactie. Wat doe je nu precies?”

“Ik ben verbolgen, gechoqueerd. Vervolgens roep ik iets.”

“Voilà, vind je dit een acceptabele reactie?”, vraag ik haar.

“Ja dat is oké”.

We brengen in kaart of er nog andere manieren waren van reageren en zetten die uit op een intensiteitsschaal. Ze stelt vast hoeveel waardige alternatieven er zijn. Bovendien merkt ze dat die veel duidelijker en assertiever communiceren wat zij wil en niet wil.

Vriendelijk communiceren

Jezelf in het ootje nemen

“Wat leer je daar nu uit?”, vraag ik aan Jessica. Ze barst in tranen uit.

“Ik hou mezelf voortdurend tegen,” snikt ze. Waarom? “Omdat ik vriendelijk moet zijn.”

“Van wie moet jij dat?’, graaf ik verder.  “Van mezelf…” en van wie nog?

“En met welke gevoelens blijf jij dan zitten?”, pols ik.  “Met frustratieongemakboosheid ook en ontgoocheling”.

“En wat doe je dan met je eigen gevoelens?”. Het blijft stil. Na een tijdje antwoordt ze: “Ik onderdruk deze.”

Dat is een belangrijke ontdekking voor Jessica. Hoe eerlijk en correct ben jij eigenlijk met jezelf? En met de andere? Wil jijzelf zo behandeld worden door de ander? Zou je dat fijn vinden?
Jessica komt tot inzicht dat ze beide zichzelf en de ander in het ootje neemt. Dat is wat haar zoveel stress bezorgt.

Leer correct communiceren

Wat is nu belangrijker: eerlijk en correct zijn tegenover de ander en jezelf, of vriendelijk zijn tegenover de ander en oneerlijk zijn met jezelf? Het antwoord is duidelijk, maar ook verwarrend voor Jessica. We doen enkele concrete oefeningen om assertief te zijn op een gezonde manier.

1. Een eerste stap is om ruimte te geven aan je eigen gevoelens.

Dat kan je in alle stilte doen. Gewoonweg je aandacht richten op wat je voelt, waar je het voelt. En merken wat dat met jou doet. Niks blijft, dat is de conclusie. Het verandert, het wordt rustiger. Vanuit dat rustiger gevoel kan je bewuster je reactie kiezen.

2. Besef dat elke persoon door zijn eigen bril kijkt en pas je gedrag aan.

Als vriendelijke persoon doe je er goed aan te beseffen dat de goede bedoelingen achter jouw voorkeur reactie niet begrijpbaar zijn voor mensen met andere reactiepatronen. Zo zal een dominant persoon dit verstaan als: ‘oké, ze glimlacht dus het is niet erg’. Of iets van die strekking. Wil je invloed hebben op de ander, dan kan je maar best dat gedrag spiegelen. Het is een heel simpele reactiestrategie, maar zeer effectief. Want als ik dominant ben, dan versta ik de taal van kortaf, direct. Als het kortaf en direct geformuleerd is, dan is het belangrijk. Dus doe dat ook.

Je gedrag kiezen zodat het effect heeft, het effect dat je wil! Ja! Dat is bewust zijn van wie je bent en wie er bij je staat. Is dat niet een vorm pleasen? Nee met pleasen bedoelen we immers onbewust vriendelijk gedrag vertonen zonder uit te drukken wat je echt zelf wil.  Als je het bewust kiest dan wil je het.

Correct communiceren

Oefening baart kunst 

We oefenen dit in verschillende scenario’s. Jessica kent wel heel wat typetjes en situaties. We doorlopen drie verschillende situaties en laten haar spiegelen i.p.v. de eeuwige vriendelijkheid te beoefenen.

Zo leert zij situationeel te reageren, bewust haar reactie te kiezen.

Ze gaat ermee aan de slag en kan doelbewust omgaan met vergelijkbare situaties. Toch vergt het veel discipline om deze nieuwe manier van communiceren helemaal te integreren in het dagelijkse leven. Daarom zoeken we naar strategieën om het nieuwe gedrag te integreren in haar dagelijks leven. Het werkt voor Jessica perfect: ze past nu de technieken met succes toe in het dagelijkse leven. Mooi!

Herken jij je in het verhaal van Jessica? Ook als je eerder een extrovert type bent.
Dan is ons traject Assertief en Verbindend Communiceren zeker iets voor jou. 

Moest je op zoek zijn naar loopbaanbegeleiding, neem dan zeker eens een kijkje op onze pagina van de loopbaanbegeleiding of de loopbaancheques.

Wens je graag meer informatie over deze training of heb je nog een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren, we kijken samen hoe we jou kunnen helpen.

Bedankt voor je bericht

Ons team zal je zo snel mogelijk contacteren.