info@propel.be   +32 477 855 998
Vermaledijde schuldgevoelens!
Hoe pak je dat beestje best aan?!


Vermaledijde schuldgevoelens... Als schuldgevoelens jou drijven dan doe je dingen (niet) waar je achteraf spijt van hebt.  Vervelend, onaangenaam en vaak blijft het een hele tijd in je hoofd spelen! Als een magneet die ijzervijlsel aantrekt! Een voorbeeld: je helpt je collega uit de nood terwijl je vindt dat die niet genoeg zijn best doet. Je doet dan iets dat je niet wil doen uit schuldgevoel. OF je zegt: goed gedaan, terwijl je vindt dat de kwaliteit te wensen over laat. Resultaat is wel dat je collega niet weet wat je verwachtingen zijn. En jij weer datzelfde niveau aan output gaat te zien krijgen waar jij je aan ergert. Het kan ook omgekeerd: je helpt je collega niet omdat je vindt dat die het zelf moet kunnen maar hebt daar schuldgevoel bij. De gemeenschappelijke deler? Er is een discrepantie tussen wat jij wil en wat je denkt dat moet. Je volgt je hoofd en niet je buik! Je hoofd zegt immers: 'jij moet helpen' of 'die moet beter werken'. Moeten...komt van je hoofd, ergens heb je dat geleerd. En in ons Traject innerlijk leiderschap zeggen we: je hoofd volgt je buik. De kunst is dan wel om je buikgevoel te onderscheiden van je door angsten gedreven gedachten enz! Hoe lijn je je hoofd op met je buik? Wat kan anders doen? Hoe?

De kentering begint bij een beter besef van wat er in jou gebeurt. Laat ons er eens de loep op zetten: ben je op zo'n moment eerlijk tegenover de ander en/of...jezelf? Nee. Dat is belangrijk om te beseffen. Want ofwel verhul je een verwijt ('jij werkt niet kwalitatief') ofwel verhul je je eigen wens voor jezelf ('ik wil die niet helpen'). Stilaan wordt je je bewust dat er iets meespeelt: een 'moeten'. Wat we dan in coaching of in onze workshops en trajecten doen is de origine van dat 'moeten' nagaan. Jij kan dat ook zelf doen natuurlijk! Als je tot hier afzakt doen we dat in coaching met behulp van een opstelling en zo verwerf je inzicht in je eigen drijfveren en in die van de persoon van wie je dit moeten opgepikt hebt. Het 'loslaten' begint. De druk vermindert en voor je het weet ga je weer al fluitend door het leven!

Liever een shortcut? Wat kan helpen om hierin gezonder te staan is jezelf de vraag te stellen: wil ik zelf  zo belazerd worden? OF 'wil ik de ander zo belazeren?'.  Wil ik dat mijn collega zegt 'het is prima zo' terwijl die denkt dat je er vierkant je voeten aan veegt? De waarheid is misschien wel hard om te aanhoren maar je bent ten minste in de mogelijkheid om te reageren op wat er echt speelt. Je voorkomt ook dat er een structureel probleem ontstaat. Want voor je het weet ben je de helft van het takenpakket van je collega aan het opvangen. Door hierover te reflecteren kan je tot het besef komen dat eerlijk zijn echt wel belangrijk is voor jou. Misschien wel belangrijk dan de ander 'willen sparen'.

Hoe reageer je dan correct? Wel een goede start kan je nemen door op zoek te gaan naar de goede intentie van de ander en deze te beamen. Mensen zijn echt van goede wil. Niet altijd even makkelijk voor jou om te bedenken. Ze willen vaak wel maar de manier waarop laat te wensen over. 'Je doet je best' dat zie ik. En daar ben ik ook blij mee. Het werk is echter nog niet van de kwaliteit die we nodig hebben. Zal ik het jou even toelichten?'

  
Leef jij met schuldgevoelens? Soms besef je het maar ze kunnen ook diep verdoken zitten. Je kan het voor jezelf ook vaststellen! Heb je momenten waarbij je frustratie voelt of zelfs 'ontploft'? Neerslachtig voelt? Dat toont aan dat er iets diep geraakt is van wat jij wil. Iets dat heel belangrijk voor je is, waar jij dus heel gevoelig voor bent. Elke mens heeft aspecten waarin hij/zij hooggevoelig is. Het is vaak in de thuissfeer dat die heftigere gevoelens ruimte krijgen: je partner, je kinderen of andere mensen die dicht bij jou staan, krijgen het dan te verduren. Je kan daar mee aan de slag gaan en er voor zorgen dat jouw gevoeligheid ook weer je kracht wordt. Weet dat schuldgevoel en gevoeligheid hand in hand gaan. 


Wil je werken aan je (hoog-)gevoeligheid en hoe je die kan onderscheiden van overgevoeligheid en er een kracht van kunnen maken?


workshop HSP: maak van je gevoeligheid je kracht (1dag vol verfrissende inzichten)
opleiding HSP coach: leer mensen begeleiden die last hebben van hun fijngevoeligheid en buig het om naar een kracht (2d) 

En ook deze opleidingen bouwen verder op het systeem dat ons herbergt: de natuur:

opleiding Systemisch coach: we zijn verbonden via vele systemen met ons verleden, heden en toekomst. Hierin verwerf je inzicht en krijg je tools. (3d) 
- we trekken ook de natuur in om te herstellen en te herbronnen: de reeksen van Stress en Burn-out naar Veerkracht. 6 keer 1.5u workshop.  


- het heeft ook gevolgen voor je loopbaan dus waarom niet je recht op een VDAB loopbaancheque daarvoor inzetten?