Studies zoals de 2018 Future of Global Work survey van Harmonic benoemen leidinggevenden met gebrek aan coaching skills één van de grootste problemen waar organisaties mee worstelen.

De oude managementstijl is niet meer opgewassen tegen de manier waarop mensen tegenwoordig naar jobs en carrières kijken. De meeste mensen zijn niet langer bereid om de rest van hun leven onder een autocratische manager te werken en veranderen sneller van job wanneer ze voelen dat hun eigen inbreng niet gewaardeerd of erkend wordt.

Hoewel coaching skills voor leidinggevenden al langer op het priorteitenlijstje van HR-diensten staat, blijkt het aantal leidinggevenden die deze vaardigheden effectief meester zijn, schaars.

Old-school leadership: het einde van een tijdperk

Vandaag moeten leidinggevenden meer in hun mars hebben dan strategisch kunnen plannen, problemen oplossen en taken delegeren. Om de organisatie of hun afdeling naar een next level te tillen, moeten ze actief leren om coachende vaardigheden te integreren in hun managementstijl.

lack of coaching skills

Het belang van leidinggevenden met goede coaching skills voor organisaties

Topbedrijven zijn niet toevallig topbedrijven. Ze nemen topmanagers aan die niet enkel het bedrijf effectief kunnen leiden, maar die ook in staat zijn om het beste uit hun mensen te halen. Bekijk maar eens de lijst van de 100 ‘Best companies to work for‘ die de Sunday Times opstelde: Niet toevallig zijn deze bedrijven vertrouwd met een coachende managementstijl.

Een positieve bedrijfscultuur komt voort uit het coachen van medewerkers eerder dan hen te ‘managen’. Een hogere werktevredenheid en performantie zijn de voor de hand liggende pluspunten die je mag verwachten.

Waarom zijn coaching skills belangrijk?

Al in 2008 stelde Google vast dat ‘een goede coach zijn’ de nummer 1 vereiste was voor ‘een goede leidinggevende te zijn’. Nog belangrijker is dat alle andere vereisten in de top 10 (o.a. goede communicatievaardigheden hebben, het team versterken, loopbaanontwikkeling ondersteunen, een heldere visie hebben, een inclusieve omgeving creëren, goed kunnen samenwerken) ook gebaseerd zijn op een coachende aanpak. Deze elementen vormen sindsdien de basis voor de interne opleidingen bij Google.

Zoals hierboven aangehaald zijn de leidinggevenden sleutelfiguren in het creëren van een positieve werksfeer. Leidinggevenden die over coachende vaardigheden beschikken, zijn cruciaal wanneer het er op aan komt om waardevol menselijk potentieel binnen de organisatie te houden. In de war for talent is het belangrijk om het aanwezige potentieel maximaal te laten bloeien en groeien binnen je organisatie. Leidinggevenden die hiertoe in staat zijn, hebben alvast een streepje voor!

Wat zijn dan goede coachende vaardigheden?

Kort samengevat gaat het om anderen in staat stellen om te groeien, bij te leren en zich te ontwikkelen om hun potentieel te maximaliseren. Coachende vaardigheden draait dus om aandachtig luisteren, gerichte vragen stellen, inleving, het eigen initiatief bevorderen, enthousiasmeren, uitdagen, feedback geven en het potentieel van de medewerkers zien en waarderen.

Om een oplossing te bieden voor de heersende schaarste aan leidinggevenden met goede coaching skills, ontwikkelde NextStep coaching de 4-daagse training Coachende Vaardigheden.

In 4 dagen krijg je alle tools in handen die je onmiddellijk in jouw organisatie kan toepassen. Omdat jouw tijd als leidinggevende kostbaar is, houden we de theoretische uitleg gedegen maar beknopt, om zo volop in te zetten op het inoefenen van de vaardigheden in kleine groepjes.

->SCHRIJF JE IN VOOR DE EERSTVOLGENDE OPLEIDING!

Deze blog is gebaseerd op het artikel ‘Why coaching skills are a gamechanger for managers’ van AOEC.
Deel dit:

Gratis e-book

 

Fijn dat we je op de website mogen verwelkomen!

Wil je nog een leuk extraatje ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief vol tips en inspirerende verhalen en download meteen het gratis NextStep e-book!

Schrijf je in