Leren assertief en verbindend communiceren kan wonderen doen in een organisatie. Als je weet hoe, dan kan je rekening houden met zowel je eigen behoeften als die van anderen. Hierdoor wordt samenwerken en elkaar ondersteunen een motivatie. Dat leidt uiteindelijk tot verrijking voor beide partijen.
De methodiek die PROPEL gebruikt, is gebaseerd op een subtiele combinatie van Geweldloze communicatie® en DISC®.
Wat houdt deze training in?
In deze tweedaagse training leer je hoe je vanuit je eigen kracht je grenzen kunt aangeven en kunt opkomen voor je behoeften op een constructieve manier, waarbij er ruimte is voor dialoog. Je leert hoe je voorkomt om aanvallend over te komen, zodat je zonder schuldgevoelens kunt functioneren.
Stel je voor dat een collega weinig bijdraagt tijdens de wekelijkse vergaderingen. Wat zou er zich van binnen kunnen afspelen bij die persoon? En hoe kan je een veilige omgeving creëren waarin hij/zij zich durft uit te spreken? Hoe kan je jezelf motiveren om meer te weten te komen? Of omgekeerd, waar haal jij de motivatie vandaan om jezelf uit te spreken?
Dit vraagt om een bepaalde grondhouding, die je leert in deze 2-daagse. Pas dan wordt communicatie een hefboom voor groei, zowel voor jezelf, de ander als de organisatie.
Wat kan je bereiken met deze training ?
Met deze training kun je diverse vaardigheden ontwikkelen die je helpen om beter te communiceren op je werk en in je persoonlijke leven. Hierdoor kun je de volgende resultaten bereiken:
-
Verbindend en effectief communiceren, waardoor je beter begrepen wordt door anderen en jijzelf anderen beter begrijpt.
- Op een constructieve manier je eigen grenzen aangeven en opkomen voor je behoeften, zonder aanvallend over te komen.
- Constructief omgaan met conflicten en deze oplossen, waardoor de samenwerking met anderen verbetert.
- Kritiek op een constructieve en assertieve manier uiten en ontvangen, waardoor je groeit en anderen ook kunnen groeien.
- Je eigen mening op een duidelijke en respectvolle manier formuleren, waardoor je beter kunt deelnemen aan discussies en besluitvorming.
- Een beter inzicht ontwikkelen in de communicatiestijlen van anderen, waardoor je beter kunt inspelen op hun behoeften en verwachtingen.
- Beter omgaan met communicatieproblemen en deze oplossen, waardoor de communicatie binnen de organisatie verbetert en het werkplezier toeneemt.
- Krachtig en efficiënt je boodschappen brengen zodat anderen kunnen horen wat je te zeggen hebt en rekening willen houden met je boodschap.
- De sterktes en valkuilen van je eigen karaktertrekken en die van anderen detecteren en een plaats geven.